Vem som helst, oavsett ålder, kan drabbas av mental ohälsa. Många män har svårt för att prata om sina problem och försöker att vara ”starka och tysta” i stället för att söka stöd och hjälp – trots de negativa effekter detta kan få. Det är viktigt att vara proaktiv när det gäller din mentala hälsa: Känn till riskfaktorer och symptom och håll kontakt med vänner och familj.

  • Besök din doktor regelbundet. Vänta inte tills det är något allvarligt fel. Förebyggande vård och tidig diagnos har stor betydelse för  många hälsoproblem och sjukdomar. 
  • Att vara rökfri reducerar risken för att få hjärt- och kärlsjukdomar och flera olika cancertyper. 
  • Ät hälsosamt. Välj grönsaker, frukt, fullkorn och magra proteinkällor såsom fisk. Undvik mat som innehåller mycket mättat fett och hög salthalt.
  • Gå ner till en hälsosam kroppsvikt. Det kan hjälpa dig att minska risken för både hjärtsjukdomar och vissa former av cancer. 
  • Rör dig regelbundet för att lättare gå ned och hålla din hälsosamma kroppsvikt. Minska risken för sjukdom, sänk stressnivån m.m. Välj en aktivitet som du tycker om. 
  • Begränsa ditt alkoholintag.
  • Hantera din stress. Lär dig att hitta metoder som får dig att inte bli utmattad. 
  • Håll kontakten! Upprätthåll dina relationer med familj och vänner och tveka inte att ta kontakt om du är stressad eller ledsen.
  • Sov 7-9 timmar/natt. Sömnbrist sammankopplas ofta med diabetes, hjärt och kärlsjukdomar, övervikt och depression. 
  • Ha bilbälte, följ hastighetsbegränsningarna och aldrig med alkohol i kroppen eller andra droger när du är trött.